SATT ACADEMY

New to Satt Academy? Create an account


or

Log in with Google Account

নবম-দশম শ্রেণি (মাধ্যমিক) - সংস্কৃত - প্রথম ভাগঃ তৃতীয়ঃ | NCTB BOOK

অস্তি কস্মিংন্ডিং সমুদ্রোপকণ্ঠে মহান জম্মুপাদপঃ সদাফলঃ। তত্র চ তথ্য তরোধঃ কদাচিৎ করালমুখো নাম মকরা সমুদ্রসলিলানিক্ষম্য সুকোমলবালুকাসনাথে তাঁরোপান্তে নিবিষ্টঃ। ততশ্চ বক্তমুখেন স প্রোক্তঃ, "তোরা ভবান অভ্যাগতোঽতিথিঃ। তদ্ ভক্ষ্যতু ময়া দত্তান্যমৃতকল্পানি জম্বুফলানি। এবমুক্তা তস্মৈ জম্বুফলানি প্রযচ্ছতি। সোংপি তানি ভক্ষয়িত্বা তেন সহ চিরং গোষ্ঠীসুখমনুভূয় সুয়োঽপি স্বভবনমগাৎ। এবং নিত্যমের তৌ বানরমকরৌ। জম্পুচ্ছায়াশ্রিতৌ বিবিধশাস্ত্রগোষ্ঠ্যা কালং নয়ন্তৌ সুখেন ভিষ্ঠতঃ। সোংপি মকরো ভক্ষিতশেষাণি জম্বুফলানি গৃহং গড়া স্বর্ণরো প্রযচ্ছতি।

অর্থান্যতমে দিবসে তয়া স পৃষ্টঃ, "নাথ। কৃ এবং বিধান্যমৃতকল্পানি ফলনি প্রাপ্নোতি ভবান?" স আহ, "ভদ্রে। অস্তি মে পরমসুহৃদ, রক্তমুখো নাম বানরঃ। স প্রীতিপূর্বমিমানি ফলনি প্রযচ্ছতি।" অর্থ তয়াভিহিতম, যা সদৈবামৃতপ্ৰায়ানি ঈদৃশানি ফলানি অক্ষয়তি, তস্য হৃদয়মমৃতময়ং ভবিষ্যতি। তদ যদি ময়া ভায়া তে প্রয়োজনং ততস্তস্য হৃদয়ং মহাং প্রথম, যেন তদ ভক্ষয়িত্বা জরামরণরহিতা ভবিষ্যামি।

স আছ, "ভদ্রে। মৈবং বদ, যতঃ স প্রতিপল্লোহ স্মাকং ভ্রাতা। অপরম্, ব্যাপাদয়িত্বমপি ন শকাতে।

তাজৈনং মিথ্যাগ্রহম্।" অর্থ মকটাই- "যদি তস্য হৃদয়ং ন ভক্ষয়ামি, তনুয়া প্রয়োপবেশনং কৃতং বিদ্ধি।”

এবং তস্যাস্তনিশ্চ্যাং আত্মা চিন্তাব্যাকুলিত চিত্তঃ স প্রোবাচ, "কিং করোমি? কথংস মে যধ্যো ভবিষ্যতি?” ইতি বিচিন্ত্য বানরপার্শ্বমগমৎ। বানরোঽপি চিরাদায়ান্তং তং সোফেগমবলোক্য প্রোবাচ, “ডো মিত্রা কিমর

বিরলবেলায়ার সমায়তঃ? মা সাহলান নালাপয়সি?”

স আহ, "মিত্র। অহং তব ভ্রাতৃজায়য়া নিষ্ঠুরতরৈবাকৈারভিহিতঃ “ভো কৃতয়! মা মে ত্বং স্বমুখং দর্শয়, যতস্ত্বং মিত্রং নিত্যমেবোপজীব্যাগচ্ছসি তস্য পুনঃ প্রত্যুপকারং গৃহদর্শনমাত্রেণাপি ন করোধি। তত্ত্বে প্রায়শ্চিত্তমপি নাস্তি। তুং মম দেবরং গৃহীত্বাদা প্রত্যুপকারার্থ গৃহমাগচ্ছ। অথবা তুয়া সহ মে পরলোকে দর্শনমিতি।” তদহং তয়ৈবং প্রোক্তংসকাশমাগতঃ। অদ্য তয়া সহ কলহং কুর্বত ইয়তি বেলা মে বিলগ্না তদাগচ্ছ মে গৃহম্। তব ভ্রাতৃপত্নী দ্বারদেশবন্ধবন্ধনমালা সোৎকণ্ঠা তিষ্ঠতি।”

মর্কট আহ, "ভো মিত্র। যুক্তমভিহিতং ম-ভ্রাতৃপত্ন্যা। উচ-

দদাতি প্রতিগৃহাতি গুহামাখ্যাতি পৃচ্ছতি। ভুষকে ভোজঘতে চৈব খড় বিধং প্রীতিলক্ষণঃ

পরং বয়ং বনচরাঃ, যুগ্মনীয় জাতে গৃহ। তৎ কথমপি ন শক্যতে তত্র গম্। তমাত্তমপি মে ভ্রাতৃপত্নীমত্রানয়, যেন প্রণম্য তস্যা আশীর্বাদং গৃহামি।”

Oস আহ, “ডো অস্তি সমুদ্রান্তে রম্যে পুলিনদেশেই মদগৃহম্। তনুমপৃষ্ঠামারূঢঃ। সুখেনাকুতোভয়ো গচ্ছ।”

সোঽপি অদ্ভুতা সানন্দমাহ, "ভদ্র। যদ্যেবম্, তৎ কিং বিলদাতে? অহং তব পৃষ্ঠমারুতঃ।”

তথানুষ্ঠিতেই গাধঙ্গলে গচ্ছন্তং মকরমালোকা ভয়ত্রস্তমনা বানরা প্রোবাচ, "ভ্রাতঃ! শনৈঃ শনৈর্গম্যতা। জলকল্পোলৈঃ প্লাবিতং মে শরীরম্।” তদাকর্ণ মরুরশ্চিয়ামাস, “অসাবগাধ জলং প্রান্তো বশঃ সঞ্জাতঃ। মংপৃষ্ঠগতস্তিলমাত্রমপি চলিতং ন শক্লোতি। তস্মাৎ কথয়ামি নিজাভিপ্রায়ম্, যেনাভীষ্টদেবতাস্মরণং করোতি।” আহ চ, “মিত্র। তং ময়া বধায় সমানীতে ভার্যাবাক্যাদ বিশ্বাস্য। তৎ স্মর্যতামভীষ্টদেবতা।”

স আহ, "জাতরা কিং ময়া তস্যাস্তবাপি চাপকৃতম্, যেন মে বধোপায়শ্চিন্তিতঃ+"

মকর আহ্- "ভোঃ তস্যাস্তাবত্ তব হৃদয়স্য অমৃতফল সাখাদনামূষ্টস্য ভক্ষণার্থং, দোহদঃ সঞ্জাতঃ।

তেনৈতদনুষ্ঠিতম।”

বানর আহ, “ভদ্র। যদ্যেবম্, তৎ কিং ভুয়া নম তত্রৈব ন ব্যাহৃতমা যেন স্বহুদয়ং জম্মুকোটরে সদৈব ময়া

সুগুপ্তং কৃতম, তদ্ ভ্রাতৃপা অর্ণয়ামি। তুরাং শূন্যহৃদয়োংত্র কমাদানীতঃ?” তদাকণা মকরা সানন্দমাহ, “ভদ্র। যদোবম্, তদয় যে হৃদয়ম, যেন সা দুপত্নী তদ ভক্ষয়িত্বানশনাদুত্তিষ্ঠতি।” অহং তাং তমের জন্মপাদপং প্রাপয়ামি।” এবমুক্তা নিবর্ত্য জম্মুতলগা।

বানরোঽপি তীরমাসাদ্য দীর্ঘতরচক্রমণেন তমেব জম্মুপাদপমারুঢ়শ্চিন্তয়ামাস, “অহো! পখাস্তার প্রাণাঃ।

তন্নমৈতলনাৎ সন্ততিদিন সঞ্জাত।

অন্তঃ সালিমুচ্যতে----

ন বিশ্বসেনভিবিশ্বস্তে বিশ্বস্তে নাতিবিশ্বসেৎ।

বিশ্বাসাদৃভয়মুৎপন্নং মূলানাপি নিকৃন্ততিঃ

ভূমিকা

বিষ্ণুশর্মপ্রণীত 'পঞ্চতন্ত্র' নামক গল্পগ্রন্থের একটি বিখ্যাত গল্প 'বানর-মকর-কথা'। বিশ্বাস ভাল, কিন্তু

অতিবিশ্বাস ভাল নয়- এই নীতিবাক্যটিই গল্পের মুখ্য উপজীব্য বিষয়। শব্দার্থ । তক্ষয়িত্বা তক্ষণ করে। স্বত্নৈ - নিজ পত্নীকে। অমৃতকল্পানি- অমৃততুল্য। জ্ঞাতা জেনে। আহ বলল। আনয়- আনয়ন কর। জলকল্লোলৈঃ- জলের ঢেউয়ে। দোহনঃ- বাসনা। বিশ্বসেৎ- বিশ্বাস করা উচিত নয়।

সন্ধিবিচ্ছেদ। তরোরধঃ = তরোঃ + অথঃ। স্বভবনমগাৎ = স্বভবম্ + অগাৎ। প্রীতিপূর্বমिমানি = প্রীতিপূর্ব + ইমানি। বানরোঽপি = বানরা + অপি। গৃহদর্শনমাত্রেণাপি = গৃহদর্শনমাত্রেণ + অপি। মকরমালোক্য মকরম্ + আলোক্য। অনুদৈন্য তৎ + ম + + অন্যৎ। কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় ও সমুদ্রসলিলাৎ- অপাদানে ৫মী। স্বত্নৈা- সম্প্রদানে ৪র্থী। বিরলবেলায়ান- অধিকরণে ৭মী। তস্মাৎ- হেতুর্থে ৫মী। তেন- হেতুর্থে ৩য়া। জম্মুপাদগম্ - কর্মে হয়া।

=স আহ, “ডো অস্তি সমুদ্রান্তে রম্যে পুলিনদেশেই মদগৃহম্। তনুমপৃষ্ঠামারূঢঃ। সুখেনাকুতোভয়ো গচ্ছ।”

সোঽপি অদ্ভুতা সানন্দমাহ, "ভদ্র। যদ্যেবম্, তৎ কিং বিলদাতে? অহং তব পৃষ্ঠমারুতঃ।”

তথানুষ্ঠিতেই গাধঙ্গলে গচ্ছন্তং মকরমালোকা ভয়ত্রস্তমনা বানরা প্রোবাচ, "ভ্রাতঃ! শনৈঃ শনৈর্গম্যতা। জলকল্পোলৈঃ প্লাবিতং মে শরীরম্।” তদাকর্ণ মরুরশ্চিয়ামাস, “অসাবগাধ জলং প্রান্তো বশঃ সঞ্জাতঃ। মংপৃষ্ঠগতস্তিলমাত্রমপি চলিতং ন শক্লোতি। তস্মাৎ কথয়ামি নিজাভিপ্রায়ম্, যেনাভীষ্টদেবতাস্মরণং করোতি।” আহ চ, “মিত্র। তং ময়া বধায় সমানীতে ভার্যাবাক্যাদ বিশ্বাস্য। তৎ স্মর্যতামভীষ্টদেবতা।”

স আহ, "জাতরা কিং ময়া তস্যাস্তবাপি চাপকৃতম্, যেন মে বধোপায়শ্চিন্তিতঃ+"

মকর আহ্- "ভোঃ তস্যাস্তাবত্ তব হৃদয়স্য অমৃতফল সাখাদনামূষ্টস্য ভক্ষণার্থং, দোহদঃ সঞ্জাতঃ।

তেনৈতদনুষ্ঠিতম।”

বানর আহ, “ভদ্র। যদ্যেবম্, তৎ কিং ভুয়া নম তত্রৈব ন ব্যাহৃতমা যেন স্বহুদয়ং জম্মুকোটরে সদৈব ময়া

সুগুপ্তং কৃতম, তদ্ ভ্রাতৃপা অর্ণয়ামি। তুরাং শূন্যহৃদয়োংত্র কমাদানীতঃ?” তদাকণা মকরা সানন্দমাহ, “ভদ্র। যদোবম্, তদয় যে হৃদয়ম, যেন সা দুপত্নী তদ ভক্ষয়িত্বানশনাদুত্তিষ্ঠতি।” অহং তাং তমের জন্মপাদপং প্রাপয়ামি।” এবমুক্তা নিবর্ত্য জম্মুতলগা।

বানরোঽপি তীরমাসাদ্য দীর্ঘতরচক্রমণেন তমেব জম্মুপাদপমারুঢ়শ্চিন্তয়ামাস, “অহো! পখাস্তার প্রাণাঃ।

তন্নমৈতলনাৎ সন্ততিদিন সঞ্জাত।

অন্তঃ সালিমুচ্যতে----

ন বিশ্বসেনভিবিশ্বস্তে বিশ্বস্তে নাতিবিশ্বসেৎ।

বিশ্বাসাদৃভয়মুৎপন্নং মূলানাপি নিকৃন্ততিঃ

ভূমিকা

বিষ্ণুশর্মপ্রণীত 'পঞ্চতন্ত্র' নামক গল্পগ্রন্থের একটি বিখ্যাত গল্প 'বানর-মকর-কথা'। বিশ্বাস ভাল, কিন্তু

অতিবিশ্বাস ভাল নয়- এই নীতিবাক্যটিই গল্পের মুখ্য উপজীব্য বিষয়। শব্দার্থ । তক্ষয়িত্বা তক্ষণ করে। স্বত্নৈ - নিজ পত্নীকে। অমৃতকল্পানি- অমৃততুল্য। জ্ঞাতা জেনে। আহ বলল। আনয়- আনয়ন কর। জলকল্লোলৈঃ- জলের ঢেউয়ে। দোহনঃ- বাসনা। বিশ্বসেৎ- বিশ্বাস করা উচিত নয়।

সন্ধিবিচ্ছেদ। তরোরধঃ = তরোঃ + অথঃ। স্বভবনমগাৎ = স্বভবম্ + অগাৎ। প্রীতিপূর্বমिমানি = প্রীতিপূর্ব + ইমানি। বানরোঽপি = বানরা + অপি। গৃহদর্শনমাত্রেণাপি = গৃহদর্শনমাত্রেণ + অপি। মকরমালোক্য মকরম্ + আলোক্য। অনুদৈন্য তৎ + ম + + অন্যৎ। কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় ও সমুদ্রসলিলাৎ- অপাদানে ৫মী। স্বত্নৈা- সম্প্রদানে ৪র্থী। বিরলবেলায়ান- অধিকরণে ৭মী। তস্মাৎ- হেতুর্থে ৫মী। তেন- হেতুর্থে ৩য়া। জম্মুপাদগম্ - কর্মে হয়া।

(ক) গ্রীতির লক্ষণ-

(১) তিনটি

(৩) চারটি

(২) পাঁচটি

(৪) ছয়টি।

(২) জা

(১) শালী পাদপ

(৩) রাপাদশ

(গ) 'মর' শব্দের সন্ত্রী-

(৪) আম্র পাদপ

(১) মকরী

(৩) মকরা

(২) মকরি

(৪) মকরে।

(খ)

O

=

মরটির নাম ছিল-

(১) রক্তমুখ

(2) নীमমুখ

(৩) পীতমুখ

(৪)

(৩) বানর ও মকর আলাপ করত

(১) জম্মুপাদপের নিচে

(৩) অশ্বত্থবৃক্ষের নিচে

(২) আম্রবৃক্ষের নিচে

(৪) অশোক বৃক্ষের নিচে।

O

Content added By